سخنان فرمند در مورد ضرورت قطار سریع السیر در ایران
نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:تاثیر فرهنگی و اجتماعی راهآهن سریع السیر بر انتقال دانش و تجربه/ شرکت راهآهن و دست اندرکاران ریلی دغدغههای خود را با نمایندگان در میان بگذارند/ قطار سریعالسیر به جامعه، اقتصاد و صنعت کمک میکند
نماینده مردم میانه در مجلس خاطر نشان کرد: شبکه راه آهن سریع السیر دارای تاثیرات فرهنگی – اجتماعی زیادی مثل سرعت دهی در انتقال دانش، تجربیات و اطلاعات و ایجاد هم گرایی و وحدت فرهنگی، افزایش جا به جایی به صرفه کالاها در کنار افزایش ارزش اقتصادی و بهرهوری بازرگانی، حرکت به سوی صنایع مدرن و بهبود جغرافیای فضایی شهر و کاهش چشمگیر عوارض زیست محیطی و کنترل بیشتر آلودگیهای شیمیایی، صوتی، هوا، خاک ، و آب است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن، در دنیای امروز امکان دسترسی به سرعتهای بالا در صنعت راه آهن عرصه جدیدی در دنیای سریع ارتباطات ایجاد کرده و قطارهای سریع السیر نه تنها به عنوان جایگزینی کارآمد به جای حمل و نقل جادهای و هوایی بلکه به عنوان تکمیل کننده یک سیستم حمل و نقل هماهنگ به جامعه و اقتصاد و صنعت آن کمک می کند.
فردین فرمند نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که حمل و نقل ریلی و حمایت از این بخش در دولت و مجلس نیازمند پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به پروژه ها و طرح های عمرانی است، گفت: پاسخگو بودن مسئولان به خصوص دولت از حقوق مسلم شهروندان است بنابراین دست اندرکاران اجرایی، قضایی و مهمتر از همه نمایندگان حاضر در هر استان در هر رده ای علاوه بر انجام وظایف خود، مکلف پاسخگویی به مردم و رسیدگی به مشکلات بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی هستند.
وی افزود: هر یک از شیوه های حمل و نقل امروزی اعم از شبکه جاده ای و خودروهای سبک و سنگین، فرودگاه ها و خطوط هوایی، بنادر و کشتیرانی، راه آهن و قطار ویژگی های خاص خود را دارند و از نظر سرعت، امنیت، هزینه، ظرفیت و تاثیر بر محیط زیست تفاوت دارند.
فرمند عنوان کرد: برای توسعه پایدار حمل ونقل که لازمه ی توسعه اجتماعی وتوسعه تولید، تجارت، گردشگری و دیگر بخش های اقتصادی است، هوشمندانه ترین کار، انتخاب و گسترش شیوه هایی از حمل و نقل است که متناسب با ویژگی های جغرافیایی و جغرافیای مردمی همچنین ویژگی های اقتصادی و سیاسی نقاط اصلی مسیر و نقاط جانبی آن باشد.
این نماینده مجلس اظهار کرد: امروزه حمل و نقل ریلی به منظور ارائه خدمات بیشتر به مسافران و همچنین توسعه خطوط ریلی در جهت حمل بار و همچنین ترانزیت، نیازمند حمایت بیشتر از جانب دولت است و این امکانپذیر نیست مگر آنکه شرکت راه آهن و دست اندرکاران ریلی دغدغههای خود را با نمایندگان در میان گذاشته و ضمن پیگیری منابع مالی، در صدد رفع مشکلات خود باشند.
وی اضافه کرد: امروزه اکثر مردم با توجه به هزینه های بالای برخی بخش های حمل و نقل و همچنین خطر بالای سوانح در بخش دیگر آن، متوجه امنیت بالای استفاده از قطار هستند اما این استقبال زمانی عمومی تر می شود که راه آهن نیز بتواند به خواسته های مسافران چه از نظر قطار و سرعت بالا پاسخگو باشد.
وی با بیان اینکه در دنیای امروز امکان دسترسی به سرعتهای بالا در صنعت راه آهن عرصه جدیدی در دنیای سریع ارتباطات ایجاد کرده است، گفت: قطارهای سریع السیر نه تنها به عنوان جایگزینی کارآمد به جای حمل و نقل جادهای و هوایی بلکه به عنوان تکمیل کننده یک سیستم حمل و نقل هماهنگ به جامعه و اقتصاد و صنعت آن کمک می کند. بنابراین مسئولان ریلی و دولت بایستی در جهت تکمیل پروژه های ریلی و اختصاص منابع بیشتر برای توسعه خطوط به ویژه دو خطه و قطارهای حومه ای اقدامات اساسی تری انجام دهند.
فرمند تصریح کرد: راه آهن نه تنها توانایی رقابت با هواپیما و دیگر روشهای حمل و نقل را داراست بلکه با بهبود سرعت و خصوصیات عملیاتی آن، می تواند گوی سبقت را از آنها ربوده و از مزیت های دیگری همچون ایمنی، مصرف بهینه انرژی و آلودگی کمتر محیطی که همگی به عنوان معضلات قرن بیست و یکم هستند بهره ببرد.
وی با این توضیح که عمر ناوگان ریلی برای رقابت با کشورهای دیگر بایستی کاهش یابد، اعلام کرد: ما نباید به موزه ریلی تبدیل شویم بنابراین نیاز است با جوان سازی ناوگان مسافری و باری و مهمتر از همه نوسازی و بهسازی خطوط و پیشروی به سمت قطارهای پر سرعت و خطوط سریع السیر، سهم بار و مسافر و ترانزیت را در منطقه ارتقا دهیم.
نماینده مردم میانه در مجلس خاطر نشان کرد: شبکه راه آهن سریع السیر دارای تاثیرات فرهنگی – اجتماعی زیادی مثل سرعت دهی در انتقال دانش، تجربیات و اطلاعات و ایجاد هم گرایی و وحدت فرهنگی، افزایش جا به جایی به صرفه کالاها در کنار افزایش ارزش اقتصادی و بهره وری بازرگانی، حرکت به سوی صنایع مدرن و بهبود جغرافیای فضایی شهر و کاهش چشمگیر عوارض زیست محیطی و کنترل بیشتر آلودگی های شیمیایی، صوتی، هوا، خاک، و آب است.
به گفته وی دستیابی به توسعه پایدار در تمامی ابعاد با دستیابی به تکنولوژیهای پیشرفته و سریع گره خورده است.