بهره برداری از راه اهن میانه بستان اباد در سال جاری

وی افزود : با توجه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر توسعه خطوط ریلی و اتصال ایران به شبکه ریلی بینالملل، محور میانه تبریز یکی از پروژههای اولویتدار شرکت ساخت وتوسعه است که فاز اول آن، حدفاصل میانه بستان آباد با پیشرفت فیزیکی 95 درصدی در بخش زیرسازی در صورت تخصیص منابع و تکمیل ریلگذاری تا پایان سال آماده بهرهبرداری میشود و بخش بستانآباد- تبریز با طی کردن مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم برای تضمین دولت آماده سرمایهگذاری خارجی است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطر نشان کرد: این خط آهن از شهرستان میانه اغاز می شود و پس از عبور از شهرستان ترکمنچای و بستان آباد و گردنه شبلی به شهر تبریز ختم میشود و در حدفاصل میانه تا بستانآباد در مناطق زاویه، نقلان، ترکمنچای، شهریار، تیکمهداش و بستانآباد دارای ایستگاه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : این خطآهن به طول 200 کیلومتر در 10 قطعه طراحی شده است که هفت قطعه ابتدایی آن از میانه تا بستانآباد به طول 132 کیلومتر قرار دارد و سه قطعه پایانی در محدوده بستان آباد تبریز واقع شده است.
نورزاد با اشاره به خطآهن فعلی این مسیر که از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر تهران تبریز اغاز میشود ، گفت : مسیر فعلی عمدتا از مناطق کوهستانی عبور میکند و سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوقالعاده کم است و در نتیجه با احداث خطآهن میانه بستانآباد - تبریز که 100 کیلومتر کوتاهتر از مسیر موجود است زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از 7 ساعت و نیم به کمتر از 3 ساعت و برای قطارهای باری در حدود 5 ساعت کاهش خواهد یافت.
وی اعتبار هزینه شده برای کل مسیر میانه بستان آباد تبریز را 8 هزار و 100 میلیارد ریال عنوان کرد که 6 هزار و 500 میلیارد آن مربوط به میانه بستانآباد است.