چرا شورای شهر در این چهار دوره در مدت این 16 سال نتوانسته است به وظایف قانونی خود بدرستی عمل نماید؟
شورای شهر میانه که چهارمین دوره خود را دارد پشت سر می گذارد و در این 16 سال از عمر خود می گذرد تا کنون طی این چند دوره به درستی نتوانسته اند به اصلی ترین وظیفه قانونی خود که انتخاب یک شهردار آشنا به مدیریت شهری باشد انتخاب نمایند و باعث پیشرفت و حل مشکلات شهر و شهروندان عزیز باشند و نتیجه آن شده که علاوه بر مشکلات فراوان قبلی ، شهرداران انتخاب شده نتوانسته اند راه بجایی ببرند و اوضاع کما فی السابق بَل اشِدُ مِن قبلهُ شده است ! گواه این سخن هم عدم توانائی شهردارن انتخاب شده می باشد که نشانگر بی پشتوانه و غیرکارشناسی بودن اقدام اعضای شورای شهر بوده است. متاسفانه این بی برنامگی و عدم انسجام در شورای شهرمیانه سبب آن شده تا در این 16سال مشکلات شهری میانه همچنان در خم اول بماند و درجا زدن بشود سنت معمول !
حال در آخرین روزهای سال و در آستانه سال جدید اعضای محترم شورای شهر ، شهردار و دیگر مسئولان شهر لباس کاری برتن پوشیده و با شعار خدمت به مردم در سطح شهر شروع به پاک سازی پوسترهای تبلیغاتی کاندیدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نموده اند که اگر قبل از انتخابات این عزیزان با گرفتن تصمیمات درست و تعیین جاهای مناسب برای تبلیغات کاندیدهای عزیز در سطح شهر نیازی به پاک سازی شهر نبوده بهتر نیست این عزیزان قبل از آغاز هر برنامه ای تصمیمات درست و کارشناسی شده را بگیرند بعد نیاز نباشد تا وقت و انرژی خود را صرف همچین کارها نمایند بیشتر به حل مشکلات شهری و شهروندان بپردازند.
اعضای محترم شورای شهر که طبق فصل هفتم اصل 100 قانون اساسی برای پیشبرد سریع برنامههای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، می باشد آیا توانسته اند به این وظیفه قانونی خود بدرستی عمل نمایند و باعث پیشرفت و حل مشکلات شهر و شهروندان عزیز شوند؟
اگر بخواهیم طوماری از مشکلات شهری و خدمات شهری ارائه بدهیم از حوصله ی این مقال خارج است اما حقیقت محض این است که علاوه بر مصائب کلان اقتصادی از جمله بیکاری ، تورم و…. که در حیطه ی شورای شهر نیست و در کشور فراگیر است ، مسئله ی خدمات شهری و مشکلات شهری هم درمیانه بیداد می کند ! وضع خیابان ها ، کوچه ها ، فضای سبز ، امکانات رفاهی و تفریحی ،سگ های ولگرد و موش های که از گربه های خانگی هم بزرگتر می باشند یا نبودن سرویس های بهداشتی در داخل شهر و ... بر هیچ کس پوشیده نیست که باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی برای شهروندان عزیز می باشد که همه اینها هنوز در مقدمه ی خود گرفتار هستند و عدم توانایی شورای شهر میانه عمل نکردن به وظایف قانونی خود می باشد که باعث همه این علت ها تنها فقط نبودن شورای شهری قوی در این چند دوره می باشد که نتوانسته اند با تصویب و ارائه طرح های کارشناسی شده در حوزه مدیریت شهری و انتخاب شهردار آشنا به مدیریت شهری باعث پیشرفت و حل مشکلات این شهر باشند.
تنها کار شهرداری گرفتن پول و خالی نمودن جیب های مردم است که بدون دادن هیچ امکانات رفاهی ، بهداشتی و ... می باشد ایکاش آقایان همانطوری که در گرفتن پول از مردم با جدیت و پشتکار هستند در ارائه خدمات شهری هم با همان جدیت و پشتکار باشند، تنها باعث رشد و توسعه یک منطقه فقط توسط افراد با تجربه و اشنا به مسائل مدیریت شهری بوجود می آید پس بیاید همچین افرادی را انتخاب کنیم برای همچین مسئولیت های به امید همچین روزی
حال آقایان عزیز بهتر نیست بجای گرفتن عکسهای یادگاری به وظایف قانونی خود بدرستی عمل نمایند تا شهر را که بیشتر به یک شهر ارواح تبدیل شده است از این وضعیت در بیاورید.
قابل توجه مردم و کاندیداهای انتخابات شورای شهر
وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر
34 ماده و 9 تبصره
در قانون اساسی وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر به شرح زیر میباشد
1- انتخاب شهردار برای مدت چهار سال
تبصره 1- شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام نماید.
تبصره 2- شهردار نمیتواند همزمان عضو شورای شهر باشد.
تبصره 3- نصب شهرداران در شهرها با جمعیت بیشتر از دویست هزار نفر و مراکز استان بنا به پیشنهاد شورای شهر و حکم وزیر کشور و در سایر شهرها به پیشنهاد شورای شهر و حکم استاندار صورت می گیرد.
تبصره 4- دوره خدمت شهردار در موارد زیر خاتمه میپذیرد.
الف:استعفای کتبی با تصویب شورا
ب:برکناری توسط شورای شهر با رعایت مقررات قانونی
ج: تعلیق طبق مقررات قانونی
د:فقدان هر یک از شرایط احراز سمت شهردار به تشخیص شورای شهر.
2- بررسی و شناخت کمبودها ، نیازها و نارساییهای اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحهاو پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای کاربردی در این زمینههاجهت برنامهریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط
3- نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرحهای مصوب در امور شهرداری و سایر سازمانهای خدماتی در صورتی که این نظارت مخل جریان عادی این امور نگردد.
4- همکاری با مسئولین اجرایی و نهادها و سازمانهای مملکتی در زمینههای مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی بنا به درخواست آنان.
5- برنامهریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاههای ذیربط.
6- تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراکز تفریحی، ورزشی و فرهنگی با هماهنگی دستگاههای ذیربط.
7- اقدام در خصوص تشکیل انجمنها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تاسیس تعاونیهای تولید و توزیع و مصرف، نیز انجام آمارگیری، تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاههای ذیربط.
8- نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و داراییهای نقدی، جنسی و اموال منقول و غیرمنقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها به گونهای که مخل جریان عادی امور شهرداری نباشد.
9- تصویب آیین نامههای پیشنهادی شهرداری پس از رسیدگی به آنها با رعایت دستورالعملهای وزارت کشور.
10- تایید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر شش ماه یکبار توسط شهرداری تهیه میشود و انتشار آن برای اطلاع عمومی و ارسال نسخهای از آن به وزارت کشور.
11- همکاری با شهرداری جهت تصویب طرح حدود شهر با رعایت طرحهای هادی و جامع شهرسازی پس از تهیه آن توسط شهرداری با تایید وزارت کشور و وزارت مسکن و شهرسازی.
12- تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه سالانه شهرداری و موسسات و شرکتهای وابسته به شهرداری با رعایت آیین نامه مالی شهرداریها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر.
تبصره – کلیه درآمدهای شهرداری به حسابهایی که با تایید شورای شهر در بانکها افتتاح میشود واریز و طبق قوانین مربوطه هزینه خواهد شد.
13- تصویب وامهای پیشنهادی شهرداری پس از بررسی دقیق نسبت به مبلغ، مدت و میزان کارمزد.
14- تصویب معاملات و نظارت بر آنها اعم از خرید، فروش، مقاطعه، اجاره و استیجاره که به نام شهر و شهرداری صورت میپذیرد با در نظر گرفتن صرفه و صلاح و با رعایت مقررات آیین نامه مالی و معاملات شهرداری.
تبصره – به منظور تسریع در پیشرفت امور شهرداری، شورا میتواند اختیار تصویب و انجام معاملات را تا میزان معینی با رعایت آیین نامه معاملات شهرداری به شهردار واگذار نماید.
15- تصویب اساسنامه موسسات و شرکتهای وابسته به شهرداری با تایید و موافقت وزارت کشور.
16- تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام میشود.
17- نظارت بر حسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری.
18- نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر.
19- نظارت بر امور تماشاخانهها، سینماها، و دیگر اماکن عمومی، که توسط بخش خصوصی، تعاونی و یا دولتی اداره میشود با وضع و تدوین مقررات خاص برای حسن ترتیب، نظافت و بهداشت این قبیل موسسات بر طبق پیشنهاد شهرداری و اتخاذ تدابیر احتیاطی جهت جلوگیری از خطر آتشسوزی و مانند آن.
20- تصویب مقررات لازم جهت اراضی غیرمحصور شهری از نظر بهداشت و آسایش عمومی و عمران و زیبایی شهر.
21- نظارت بر ایجاد گورستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر.
22- وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاری و مسیرهای تاسیسات شهری.
23- نظارت بر اجرای طرحهای مربوط به ایجاد و توسعه معابر، خیابانها، میادین و فضاهای سبز و تاسیسات عمومی شهر بر طبق مقررات موضوعه.
24- تصویب نامگذاری معابر، میادین، خیابانها، کوچه و کوی در حوزه شهری و همچنین تغییر نام آنها.
25- تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهر با رعایت مقررات موضوعه و انتشار آن برای اطلاع عموم.
26- تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمانهای وابسته به آن با رعایت آیین نامه مالی و معاملات شهرداریها.
27- تصویب نرخ کرایه وسایل نقلیه درون شهری.
28- وضع مقررات مربوط به ایجاد و اداره میدانهای عمومی توسط شهرداری برای خرید و فروش مایحتاج عمومی با رعایت مقررات موضوعه.
29- وضع مقررات لازم در مورد تشریک مساعی شهرداری با ادارات و بنگاههای ذیربط برای دایر کردن نمایشگاههای کشاورزی، هنری، بازرگانی و غیره.
تبصره 1- در کلیه قوانین و مقرراتی که انجمن شهر عهدهدار وظایفی بوده است شورای اسلامی شهر با رعایت مقررات این قانون بعد از یک سال از تاریخ تصویب جانشین انجمن شهر خواهد بود.
تبصره 2- وزارت خانهها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و سازمانهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است موظفاند در طول مدت یک سال مذکور در تبصره فوق با بررسی قوانین و مقررات مربوط به خود هر کجا نامی از انجمن شهر سابق آمده و وظایفی را به آن محول نموده است جهت اصلاح این گونه موارد لایحه اصلاحی به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.
30- نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و کلیه سازمانها ، موسسات ، شرکتهای وابسته و تابعه شهرداری و حفظ سرمایه ، دارایی ها ، اموال عمومی و اختصاصی شهرداری ، و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها با انتخاب حسابرس رسمی و اعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و |یگیریهای لازم بر اساس مقررات قانونی
تبصره - کلیه پرداختهای شهرداری در حدود بودجه مصوب با اسناد مثبته و با رعایت مقررات مالی و معاملاتی شهرداری به عمل می آید که این اسناد باید به امضای شهردار و ذی حساب یا قائم مقام آنان که مورد تآئید شورا یشهر باشند برسد.
31- شورا موظف است در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه خود را جهت اطلاع عموم منتشر نماید و نسخه ای از آن را جهت بررسی به شورایشهرستا ن و استا ن ارسال کند.
32- واحدهای شهرستانی کلیه سازمانها و موسسات دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی که در زمینه ارائه خدمات شهری وظایفی را بر عهده دارند ، موظفند برنامه سالانه خود را در خصوص خدمات شهری که در چهارچوب اعتبارات و بودجه سالانه خود تنظیم شده به شورا ارائه نمایند.
33- همکاری با شورای تآمین شهرستان در حدود قوانین و مقررات
34- بررسی و تآئید طرحهای هادی و جامع شهرسازی و تفصیلی و حریم و محدوده قانونی شهرها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذی ربط قانونی جهت تصویب نهایی
شهرداری (وظایف و اختیارات)
شهرداری، سازمان محلی است که بر طبق اصل عدم تمرکز اداری و بهمنظور ادارۀ امور محلی از قبیل عمران و آبادی، بهداشت شهر و رفاه ساکنان آن شهر، تأسیس میشود. شهرداری نوعی سیستم ادارۀ شهر است که از دو واحد بنام شورای شهر و ادارۀ شهرداری تشکیل شده است.
نقاطی که شهرداری در آنجا تشکیل میشود: طبق آئیننامه مورخ 15/8/63 قانون تقسیمات کشوری، در نقاطی که شهر شناخته شدهاند، شهرداری تأسیس میشود. طبق ماده 1 قانون شهرداریها، در هر محل که جمعیت آن حداقل به پنج هزار نفر برسد، باید شهرداری تشکیل شود. با وجود این قانون به وزارت کشور اجازه داده است در نقاطی که دارای حدنصاب نیستند ولی، دارای شرایط زیر هستند استثناءً شهرداری تأسیس نماید:
1) در هر نقطه که از نظر موقعیت و اهمیت تشکیل شهرداری ضرورت داشته باشد؛
2) در بعضی از نقاط که فقط در بعضی از فصول شهرداری لازم باشد مثل نقاط ییلاقی؛
3) برای چند محل که به هم نزدیکتر و در مجموع برای تشکیل یک شهرداری مناسبند.
در هر حال، تشکیل شهرداری منوط به تشخیص و تصمیم وزارت کشور است.
محدودۀ شهر:
در نقاطی که طبق قانون شهرداری تأسیس میشود، شهرداری موظف است وظایف خود را در محدودهای که به تصویب وزارت کشور رسیده است انجام دهد و خارج از محدوده هیچ تکلیفی ندارد؛ برای مثال شهرداری موظف به تهیه و توزیع آب و فاضلاب و سایر خدمات شهری در خارج از محدودۀ شهری نخواهد بود. (ماده 56 قانون شهرداری)
چون حوزۀ محلی عملکرد شهرداری از لحاظ صلاحیت محلی مأموران آن، حائز اهمیت است، مطابق ماده 2 قانون، شهرداریها مکلفند حدود حوزۀ خود را تعیین و نقشۀ دقیق آنرا ترسیم نمایند و به تصویب شورای شهر و وزارت کشور برسانند. طبق تبصرۀ 1 قانون تصمیمات کشوری، محدودۀ شهر، به پیشنهاد شورای شهر و تصویب وزارت کشور و مسکن و شهرسازی تعیین میگردد.
سازمان شهرداری:
سازمان اداری شهرداری به درآمد و امکانات مالی آن بستگی دارد. علاوه بر سازمان شهرداری، سازمان مؤسسات وابسته به شهرداری نیز باید به تصویب شورای شهر و وزارت کشور برسد.
شهردار:
اجرای تصمیات شورای شهر به عهدۀ ادارۀ شهرداری است که در راس آن شهردار قرار دارد. شهردار، عامل و مجری تصمیمات شورای شهر است و بهوسیله شورای شهر انتخاب، و در صورت تشکیل نشدن شوری، توسط وزیر کشور انتخاب میشود.
انتخاب شهردار بهمدت 4 سال و معرفی او به وزیر کشور و همچنین عزل شهردار از اختیارات شورای شهر میباشد. شهردار نباید صاحب مؤسساتی باشد که تمام یا بخشی از نیازهای عمومی حوزۀ عمل شهرداری را تآمین میکند و همچنین شهردار در زمان تصدی شهرداری، نباید عضو هیأت مدیره یا مدیر عامل مؤسسات مذکور باشد.
وظایف ادارۀ شهرداری:
طبق ماده 55 قانون شهرداریها، اهمّ وظایف اداره شهرداری به شرح ذیل است:
1) احداث خیابانها و کوچهها و میدانها، باغهای عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین وضع شده؛
2) تنظیف، نگاهداری معابر و انهار (نهرها) عمومی و مجاری آبها و فاضلاب و قنوات و تأمین آب و روشنائی؛
3) برآورد و تنظیم بودجه و تنظیم پیشنهاد برنامههای ساختمانی و اجرای آنها پس از تصویب شورای شهر؛
4) ایجاد غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام آنها؛
5) احداث بناهای مورد نیاز عمومی مثل پارکها و سرویسهای بهداشتی عمومی؛
6) صدور پروانه کسب برای اصناف و پیشهوران؛
7) صدور پروانه ساخت برای ساختمانهایی که در سطح شهر ساخته میشود؛
8) پیشنهاد برقراری یا تغییر عوارض شهر؛
9) ساختمان و آسفالت کردن کوچهها و معابر عمومی.
وظایف دیگری در قانون برای شهرداری مقرر است:
شهردار در مقابل شورای شهر مسئول و جوابگوی عملیات ادارۀ شهرداری میباشد و شورای شهر در صورت تخلف یا قصور از وظایف، شهردار را برکنار میکند؛ و این شورای شهر است که نبض کارهای شهر را در دست دارد و به دخل و خرج و امور شهر نظارت کامل دارد.