روز تکریم وبزرگداشت امام زادگان گرامی باد
بقعة با شکوه این امامزاده در ضلع جنوبی مسجد جامع شهر میانه واقع شده است.
این بارگاه در سال 923 هـ . ق شناخته شده و به ثبت رسیده است. مساحت بنای نخستین آن 30 متر مربّع و ارتفاع گنبدش شش متر بود که سطح خارجی آن را کاشیکاری فیروزهای رنگ پوشیده بود و از سمت شمالی بقعه، دری به مسجد جامع گشوده میشد. از بنای اوّلیه فقط کتیبهای بر بالای سردر بنای فعلی باقی مانده که تاریخ 1258 هـ . ق و اسم بانی بنا به نام «مشهدی بایرام علی بن عوض» بر روی آن حک شده است. منارة بلندی به ارتفاع 13 متر در صحن بقعه دیده میشود که دارای دو کتیبة سنگی است.
در پی تعمیر و نوسازی حرم مطهّر، اکثر خصوصیّات فوق به غیر از منارة بلند صحن مطهّر از بین رفت و ساختمان آن از نو به صورت جالب و با اسلوب معماری پیشرفته و آمیخته با فرهنگ و هنر اسلامی و خواستههای اهالی تجدید بنا شد.
در صحن بزرگ امامزاده اسماعیل، منارهای به ارتفاع سیزده متر سر بر آسمان آبی افراشته است. کتیبههایی که در بالای درِ راه پلّهها و در ضلع شرقی نمای بیرونی آن نصب شده است، تاریخ بنای مناره را در سال 1258 هـ . ق نشان میدهد که ظاهراً این تاریخ، باید تاریخ تعمیر این مناره باشد زیرا این مناره به شکل آثار قرن هفتم و هشتم بیشتر شبیه است، هر چند با گچ به طور غیر اصولی آن را تعمیر نمودهاند، امّا همچنان استوار بر جا مانده است.
بیست سال پیش، بنا، به مرمّت اساسی احتیاج داشت که با تلاش مرحوم حاج حسن کریمیان، تعمیرات لازم و کافی بر روی آن انجام گرفت. حرم امامزاده اسماعیل در طول صدها سال گذشته، پناهگاه و مایة امید اهالی بود و در روزگاری که امنیّت و آسایش کیمیا شده بود و اراذل و اوباش به شهر هجوم میآوردند و با اسبهای چموش خود در کوچه پس کوچههای آن میتاختند و اموال و احشام و نوامیس مردم را به غارت میبردند، حرم امامزاده اسماعیل تنها پناهگاه مردم شهر میانه بود. زنان و خردسالان با چشمان اشکآلود اطراف حرم و صحن را پُر میکردند و برای رفع ظلم و تجاوز از خدا یاری میجستند. هنوز افرادی هستند که این پناهجویی خالصانه را در زمان اشغال متّفقین، بمباران شهر و قائلة حزب توده به یاد دارند.
بقعة فعلی، در وسط صحن بزرگ به مساحت تقریبی سه هزار متر مربّع قرار دارد. مساحت حرم و مسجد جامع و حسینیة خواهران جمعاً 1780 متر مربّع است که با حساب طبقات فوقانی، که جهت کارهای دفتری انجام میشود، به بیش از دو هزار متر مربّع میرسد. در ضلع جنوبی حرم، مسجد جامع و ابتدای آن یک ایوان با شکوه با دو منارة بلند 10 متری است که از آن به عنوان یکی از مدخلهای اصلی حرم استفاده میشود. در همان ضلع، سرویسهای بهداشتی بسیار بزرگ با گنبد پیازی شکل و با کاشیهای کوچک حمّامی تزیین شده که صورت زیبایی به آن داده است. مدخل اصلی حرم در جهت شمال باز میشود که با دو منارة کوچک 20/1 سانتیمتری جلوه گر است. پس از ورود از در اصلی حرم که مدفن یک تن از بزرگان شهر میانه است، به داخل حرم راه وارد میشویم و با ضریح مطلّا و سقف و دیوار آیینه کاری شدة امامزاده اسماعیل روبرو خواهیم شد. این روضه دارای چهار در از چهار جهت میباشد که به مسجد جامع، حسینیة خواهران، ورودی برادران و خواهران باز میگردد.
بر فراز بقعه، گنبدی مرتفع و به شکل کلاهخود بر ساقهای دو متری واقع شده که ارتفاع آن بیش از 10 متر و قطر آن هشت متر میباشد و با ورق برنجی مزیّن گردیده و شکوه و عظمتی به بنا داده است.
بنای امامزاده اسماعیل به شمارة 871 در تاریخ 28/5/1348 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.
آیت اللَّه حاج شیخ علی کتانی میانجی که قبرش در ایوان حرم است و یکی از عالمان پرهیزکار و نوابغ روزگار بود، میگوید:
«حضرت امامزاده اسماعیل از جمله سیّدانی است که در عصر سلطة خلفای بنی عبّاسی، به طور مخفیانه از حجاز و عراق وارد سرزمین ایران شدهاند، و این سیّد بزرگوار نیز با مشیّت حضرت باری تعالی در شهرستان میانه بار اقامت گشوده و سکنی گزیده است. بعد از چند ماه، به علّت یک بیماری همانند اجداد گرامیاش در دیار غربت، بر مقدّرات حق تسلیم و جان عاریت به خالق جان آفرین تقدیم نموده است. و بعد از گذشت چند صد سال از رحلتش، در تاریخ 923 هـ . ق توسّط خود حضرت امامزاده اسماعیل در عالم رؤیا، یک نفر از مؤمنین این شهرستان خوابنما گردیده، علّت وفات و محلّ دفنش را اعلام میفرمایند، که بعد از این خواب عدّهای اقدام به حفّاری مینمایند و قبر شریف کشف میگردد، که لوح مزار مبارک هم اکنون در این بارگاه موجود میباشد. در حال حاضر، این صحن و سرا و حرم با صفا به برکت وجود این سیّد والا نسب، صدها سال است قبلة اهل دل و پناهگاه درماندگان بوده و هست و هر کس به امیدی با خلوص نیّت در این بارگاه دست نیاز به در گاه خالق بی نیاز باز کرده و این بزرگوار را واسطه قرار داده و با عنایت حق به خواستة خود رسیده است...».
اهالی، نام امامزاده و نسب وی را بر اساس کتیبه سنگ مکشوفه، سیّد اسماعیل بن محمّد بن امام جعفر صادق ملقّب به کمال الدّین میدانند. این در حالی است که سیّد محمّد دیباج فرزندی به نام اسماعیل نداشت و بر فرض صحّت انتساب، هیچ دلیلی بر سکونت وی و مهاجرتش به میانه در دست نیست. همچنین متولّیان میگویند: از دیر باز معروف بود که پدر بزرگوار این امامزاده در روستای کندوان شهر ترک آرمیده و آرامگاهی هم اکنون به او منسوب است. چنان که خفته در مزار کندوان بدون شک، ابو جعفر محمّد بن علی بن حسین بن علی الخارض بن محمّد الدیباج بن امام جعفر صادق است، بنابراین امامزاده اسماعیل میانه باید فرزند او باشد.
علّامه مروزی، محمّد را ملقّب به اطروش میداند و میگوید: او دارای هشت فرزند معقّب بود که در اهواز، قزوین، بغداد، قم، مراغه، مرو و موصل سکنی داشتهاند. چنان که در گذشته میانه جزء مراغة بزرگ بود، بنابراین سیّد محمّد کندوان همین سیّد ابو جعفر محمّد اطروش است که با چهار واسطه به امام جعفر صادق میرسد، و از نسل همان محمّد دیباج است. بدون شک، او فرزندی به نام اسماعیل داشت.
ابن طقطقی، سه تن از فرزندان محمّد ابوجعفر را نام میبرد و مینویسد: «موسی، حمزه و حسین از جمله فرزندان معقّب وی هستند». و هیچ اشارهای به اسماعیل ندارد. ظاهراً چون اسماعیل بلا عقب بود، علمای انساب ذکری در کتبشان ننمودهاند. به هر حال، وی از جمله همراهان سیّد موسی جمال است که در سال 432 هـ . ق بر علیه خلیفه عبّاسی قیام نمود و آذربایجان را تصرف کرد و سپس به شهادت رسید. امامزاده اسماعیل نیز پس از شکست قیام، به میانه رفت و در این شهر وفات یافت و به احتمال قوی، این حادثه در ثلث آخر قرن پنج اتّفاق افتاده است.
برخی احتمال میدهند که خفته در این مزار، علم الدّین ابو ابراهیم اسماعیل بن علی ابی عبداللَّه ابن اقساسی علوی باشد که ابن فوطی شرح حالش را در کتاب مجمع الآداب اشاره نمود و از آن به فقیه یاد کرده است. او وارد مراغه شد و در ربیع الآخر سال 675 هـ . ق وارد رصدخانه شد و دانا به احوال و زندگانی علمای بغداد بود. او از فقهای بنام و از دانشمندان اهل بیت در قرن هفتم به شمار میآمد. نجم الدّین ابی القاسم جعفر بن سعید حلّی از وی استفادهها برده و اشعاری در مدحش سروده است.